Votes: 1480

Asiatisk kortfilm
 Most beneficial within murdering Fliers
 Most beneficial within Leading Sections

Sentinel, The (1977)

Allison (Cristina Raines) er en ung, og vakker skuespiller og modell. Hennes type er klar for å sette ring på hennes finger, men Allison er usikker og vil flytte inn for seg selv i en egen leilighet. Dette gjør hun også da hun finner en flott leilighet som er fullt møblert til en billig penge. En blind prest som «stirrer» ut av vinduet på toppleiligheten er eneste haken, noe Allison ikke bryr seg om til den lave prisen. Det skal dog vise seg at det bor en god del andre folk i samme bygning og de av det litt mer av spesielle slaget.

Denne gjemte juvelen av en film kan på sett og vis minne om en sær blanding mellom Polanski-filmene «The Tenant» og «Rosemary's Baby» pluss en dæsj «Night of the Demons». Ingen dårlig blanding det.

All star cast
Det første som slår en når denne settes på er den vanvittige rollebesetningen i diverse småroller. Her kan jeg egentlig namedroppe til gikta tar meg, men jeg skal forholde meg så kort som mulig. For tiltross for fantastiske skuespillere blir de lite nyttet her. Det er først og fremst nydelig Cristina Raines (kjent fra Ridley Scott-filmen «The Duelist») og Chris Sarandon (stemmen til Jack Skellington) som styrer showet her. De gjør det helt ok, uten at det blir Oscar til noen av de med det første. Av klassiske skuespillere i litt mindre roller kan vi møte John Carradine, som har over 300 titler på sin CV, deriblant noe kule Dracula-roller for Universal-filmene. Vi har også Burgess Meredith med her som jeg personlig husker best som trenerer til Rocky. Vi møter også Eli Wallach, best kjent som styggingen i «The Good, The Bad, and the Ugly». I minimale roller har vi en del nykommere som nesten ikke har replikker i det hele tatt, som Christopher Walken, Jeff Goldblund og Tom Beregner. Ja, tilogmed Vicky Mitchell (hun med puppstellet i «'Allo 'Allo») og Richard Dreyfuss dukker opp. Sistnevnte er allerede stjerne etter «Jaws» og at han samme år lagde «Cloce Encounters of the Third Kind», så her snakker vi nok bare cameo. Morsomst av alt er dog rollen til Beverly D'Angelo som er mer av typen du gir til en nakenmodell eller pornodame. For hun sier ikke et kløyva ord og de få scenene hun er med i så onanerer hun enten eller er naken. Så de som falt for den sjarmerende kvinnen i «Hjelp, vi skal på ferie»-filmene bør sjekke ut denne. To år etter denne skulle hun bli stjerne da «Hair» kom ut. Tilogmed regissøren Michael Winner er verdt å namedroppe her da han lagde de klassiske vigilante-filmene «Death Wish» blant annet.

Tiltross for heftige navn både foran og bak kamera vil nok kritiske røster beskylde filmen for å være over-the-top og tidvis såpass mye av det gode at det blir komisk. Men så har vi også de som liker mye av det gode, deriblant meg personlig, og synes dette er spennende moro. Vi har nemlig den klassiske paranoia-stemningen der man ikke vet hva som er virkelig og hva som er fantasi der alle er mistenkte, ikke helt ulikt «Rosemary's Baby». Dessverre så får vi vite litt for mye litt for tidlig og sånn sett får vi aldri følelsen av et skikkelig klimaks. Så her kunne filmen gjort det bedre. Plottet er kanskje litt vel tullete også, men om du klarer å se bort i fra det så sitter vi igjen med en stemningsfull film full av fete scener som man kan kose seg med.

Regi: Michael Winner
Skuespillere: Chris Sarandon, Cristina Raines, Martin Balsam, John Carradine, José Ferrer, Ava Gardner, Arthur Kennedy, Burgess Meredith, Sylvia Miles, Deborah Raffin, Eli Wallach, Christopher Walken, Jerry Orbach, Beverly D'Angelo, Hank Garrett
Land: USA

November 13th 2011
Treff: 519