Votes: 1474

Most beneficial within murdering Fliers
 Most beneficial within Leading Sections
 Talk Talk

Devil's Playground (2010)

Etter at et firma kynisk prøver å lage et nytt energitilskudd gjør de om tredvetusen frivillige til blodtørstige zombie-lignende skapninger. Smittefaren for utbredning er stor og alle som blir bitt blir også til disse gærne skapningene som stort sett ikke gjør annet enn å løpe rundt og bite folk. Men av de tredvetusen forsøkskaninene er det en som har overlevd og ser ut til å være immun, Angela Mills. Gravid er hun også og dermed et håp for fremtiden. Hennes venner og noen tilfeldige prøver derfor å redde henne for å finne en kur mot sykdommen som sprer seg i hele England.

I ordets rette forstand er vel dette ikke en zombiefilm ettersom zombier skal være levende døde og ikke bare folk smittet av en sykdom. Tekniske definisjoner til side, for den følger selvsagt formelen til utallige zombiefilmer.

London Zombie Epidemic
Siden dette er en britisk film med løpende zombielignende skapninger der handlingen foregår i en apokalyptisk London er det umulig å komme unna å sammenligne denne med «28 Days Later...». I tillegg så har vi denne kvinen som tydeligvis er immun og bærer på barn som drar tankene over til «Children of Men». Eller kanskje jeg heller skal nevne «She Wolves of the Wasteland» for å være mer obskur? Uansett, følelsen av å ha sett dette før er stor og da først og fremst på grunn av likhetene med Danny Boyles så flotte «28 Days Later...». Filmen når selvsagt ikke opp til den, men har likevel mye for seg. Blant annet er det mye god filmmusikk her, mange av scenene er godt laget og effektene holder mål. Faktisk litt imponerende til tider hvor mye de har klart å få ut av et såpass lite budsjett og da tenker jeg spesielt på hvordan de har fått London til å se ut som et katastrofeområde.

Det filmen derimot taper seg på er at den ikke klarer å engasjere. Filmen er blottet for humor og er gravalvorlig. Faktisk ganske så melodramatisk til tider og dermed så altfor klisjépreget til at dette blir noe spesielt moro. Ikke det at det er noe galt med en gravalvorlig film innenfor denne sjangeren, men da må også historien være såpass dypgående og karakterene være såpass sterke at det vekker følelser og empati hos seerne. Her feiler filmen ganske så bra. Det blir for platt, endimensjonalt og intetsigende. Skuespillerne er forsåvidt gode nok, men karakterene får likevel ikke noe særlig med personlighet og virker heller banalt satt sammen der hver har sine standard problematiserte trekk.

Nå skal det sies at dette er en vanskelig film å gi en rettferdig anmeldelse til for det er såpass mange kvaliteter her. Filmen er rett og slett dyktig laget – i hvert fall når det kommer til det tekniske. Men hva hjelper det når filmen kjeder seeren? Kvalitetene er altså godt representert her og kanskje noen der ute vil få mer ut av historien og karakterene enn meg. Filmen er uansett god nok til en gjennomgang så ingenting å frykte der.

Filmen er gitt ut på Blu-ray og DVD i Norge av Another World Entertainment.

Regi: Mark McQueen
Skuespillere: Jaime Murray, MyAnna Buring, Danny Dyer, Sean Pertwee, Craig Fairbrass, Colin Salmon, Shane Taylor, Lisa McAllister, Craig Conway, Del Henney, Alistair Petrie, Bart Ruspoli