Asiatisk kortfilm
 Talk Talk

August Underground's Mordum (2003)

Tre individer tar med seg hjemmekameraet sitt og drar rundt for å drepe, torturere, voldta, ydmyke og være generelt kjipe. Her skal det lages snuff-film.

Mordum er andre del i «August Underground»-trilogien der den første kom i 2001 og den siste i 2007 under navnet «August Underground's Penance».

Sick! Sicker! Sickest!
Fred Vogel hadde en gang et ønske om å lage en zombiefilm – men manglet budsjett. For å finansiere prosjektet kom han på den ideen å lage den mest brutale og sykeste filmen som overhode mulig på et minimalt budsjett. Ved å lage den så forstyrrende og jævlig så vil filmen automatisk få reklame og dermed nå ut. For å gjøre dette så billig som mulig så kunne man bruke håndholdt videokamera, så «August Underground»-serien er derfor enkel i sitt språk; en gjeng med gærninger som voldtar, torturerer og dreper mens de filmer det hele. Og dermed ramset jeg opp hele handlingen i en setning samtidig. Dette er altså oppfølgeren og var egentlig ment som musikkvideo til det fantastiske death metal-bandet Necrophagia. Ideen ble altså videre utviklet og endte opp som hel film. Vokalist Killjoy selv spiller blant annet en rolle her.

Fred Vogel er en meget talentfull effektmaker og har blant annet jobbet som lærer på Tom Savinis make-up-skole. Og det er det denne filmen er; en orgie i effekter. De er også meget realistiske. Selvsagt, kameraet vingler og bildet er kornete – så det er tidvis vanskelig å se hva som skjer. Likevel så er det såpass realistisk at mange nok kan bli lurt her. Her får du se penis bli kappet av for så å bli presset inn i en vagina, en mann som river ut innvoller fra en dame og puler henne i såret, en mann som voldtar en unge i et badekar og mye annet motbydelig. Meget smakløst med andre ord og slettes ikke noe for alle.

Det er meget vanskelig å dømme en slik film, for målet med denne filmen var å skape hjemmevideoen til noen syke mordere og gjøre denne så realistisk som mulig. Sånn sett er filmen en suksess. De har klart sitt mål. På den andre siden er dette en film med minimalt med handling og mål og mening. Fred Vogel sier selv at han ønsker å vise seriemordere på sitt verste og ikke på en kul måte der man nærmest heier på morderen slik som med Freddy Krueger og Jason Voorhees. Her skal seeren få hate morderne. Han har et poeng – selv om det nok er mange nok som ikke er med på den. Så blir dette automatisk en god film fordi filmskaperne klarte sitt mål, eller er det andre faktorer som er viktigere? Dette er gore på sitt mest brutale og forstyrrende, og ikke akkurat på den morsomme måten. Kudos for å klare dette, men som helhet føles denne likevel litt middelmådig. Gore og syke innfall er ikke nok for å lage en god film.

Regi: Fred Vogel
Skuespillere: Cristie Whiles, Fred Vogel, Michael Todd Schneider, Jerami Cruise, Killjoy, 'M.' Kadath, Erika Schultz, 'E.' Jay, Midian Crosby, Elmo Painter, Dave Brown
Land: USA