·  Crawl (2011)

They were ultimatelypunished
 The Nerazzurri have started the season in relatively mediocr
 DVD salg, mye kult!
 Asiatisk kortfilm

House of the Dead 2 (2005)

På et universitet driver den eksentriske professor Curien (Sid Haig) og forsker på å vekke de døde til liv. Dette lykkes han i men med den konsekvens at forsøkskaninen hans blir til en zombie. Videre sprer zombieepidemien seg ved den klassiske zombiebitingen og snart står hele verden i fare. En gjeng med soldater og forskere blir sent til universitet for å finne motgift. En oppgave som ikke skal være helt enkel.

Her har vi oppfølgeren til Uwe Boll-kalkunen som gjør alt det Uwe Boll gjorde feil riktig og det klassiske spillet for en verdig adapsjon.

From shit to gold
Den som virkelig imponerer her er at en film som maksimalt 0,00001 prosent av verdens befolkning liker får en oppfølger. «House of the Dead» ligger faktisk på 57. plass på IMDB sin liste over de dårligste filmene på nettsiden i skrivende stund. Noe som er velfortjent da den er et makkverk som få kan matche og har gjort filmens regissør Uwe Boll til en vits. Jeg er også imponert over at så mange gode skuespillere har sagt ja til å stille opp i en oppfølger til en såpass dårlig film. For her det faktisk mange gode skuespillere fra filmer som «Saw II», «True Blood» og «CSI» for å nevne noe. Og ikke minst er genreveteran Sid Haig med her, kjent fra alt fra «Foxy Brown» til «The Devil's Rejects». Bare å ha han med gjør denne filmen automatisk bedre enn originalen. Bare synd at hans rolle er såpass liten.

«House of the Dead 2» har så og så ingen verdens ting å gjøre med den første filmen. Denne er faktisk basert på et manus ved navn «The Nest» som ble ble omgjort til «House of the Dead 2». Overraskende nok fungerer det meste her og det skyldes nok ganske enkelt at Uwe Boll ikke har laget denne. Her er regien, skuespill og filmmusikk rimelig bra. Make-up og effekter er stort sett fenomenalt, med kule zombier og masse blod og gørr. Her har de gjort en veldig bra jobb og ikke minst har de skjønt å holde seg unna CGI og kjører på med klassiske old school effekter. Kun noe elektrisitet og en rakett er laget med CGI og det er jo som småpoteter å regne. Dermed sitter vi med en film som er ren zombiemoro. Selvsagt ikke noe nytt under solen og vi har sett utallige lignende filmer, men likevel er dette veldig kul og moro underholdning.

Dermed ender vi opp med den oppfølgeren i verden som forbigår originalen med klart lengst steg. Originalen er ekstremt dårlig og soleklart en ener på en enhver terning og karakterskala. Denne derimot er faktisk bra. Jeg blir selvsagt tatt på sengen her da man forventer en drittfilm siden dette er en oppfølger av en drittfilm. Så der får man seg en overraskelse. Filmen hadde nok vært langt bedre tjent med en annen tittel, men det sier seg selv.

Bilder fra filmen

Regi: Michael Hurst
Skuespillere: Emmanuelle Vaugier, Ed Quinn, Sid Haig, Sticky Fingaz, Steve Monroe, Victoria Pratt, James Parks, Dan Southworth, Billy Brown, Nadine Velazquez, Ellie Cornell, Danielle Burgio, Cam Powell, Mircea Monroe, Paige Peterson
Land: USA

August 19th 2010
Treff: 588