it can even heavy tanks other wing easily
 I have thought for a long time
 his teammates pass in the left Bresciano left foot volley
 Special Part of ArcheAge Liberty Island
 DVD salg, mye kult!

Ouija (2007)

En jentegjeng med nært slektskap samles i Camiguin for å begrave sin bestemor. Jentene bestemmer seg da de finner et ouijabrett å ta en seanse med litt spiritisme, som de også hadde gjort da de var små. Denne gang går ting helt galt da ånden de får kontakt med viser seg å være ond som fanden selv. Seansen blir brått avbrutt og ved et uhell blir ouijabrettet til og med brent på et bål. Ånden som nå er frigjort er rasende som aldri før og søker nå hevn mot jentene og alle rundt dem. Ånden må stoppes for enhver pris – noe som ikke skal være helt lett før de alle stryker med.

Asiatiske spøkelsesfilmer er blitt en masseproduksjon siden ”Ringu” tok verden med storm i 1998. Dette er en Filippinsk film som inneholder de typiske klisjerer vi er så vant med fra Asia og til min store overraskelse fungerer dette langt bedre enn forventet.

Klisjeer på godt og vondt
For å ta de negative aspektene ved filmen først så er selvsagt de typiske klisjeene ved spøkelsesfilmer fra Asia det mest påfallende. Vi vet alle hva vi får når vi skal se en slik film. Skvettescener der jenter med langt sort hår hengende over trynet kommer mot oss med rykk og napp. Det skal dog sies at dette ikke rip-off fra ”Ringu” da dette er tradisjonelle spøkelser i Asia. Likevel så har de fleste av oss fått vår dose. Likevel så har det heller ikke fungert så godt som i denne filmen blant de fleste andre av sine genrevenner. Her skvetter jeg både titt og ofte og til og med en kald følelse nedover ryggen oppleves på det mest intense. Et annet negativt aspekt ved filmen er mye av filmens dialog som byttes mellom å fremføres på engelsk og filippinsk. Ikke vet jeg om det er vanlig i Filippinene, men rart følelses det uansett. Det oppleves som lite troverdig og nærmest som litt dårlig dubbing som at på til blir meningsløs når man ikke skjønner halvparten likevel.

Over til det positive med filmen så er den siste halvtimen av filmen noe av det mer intense jeg har opplevd. Konstant dukker det opp fete skvettescener der den ene er verre enn den andre. Og når man tror det skal gi seg så kjøres det på med en solid dose til. Disse scenene er faktisk utrolig effektive og til tross for at man jo har sett slikt så mange ganger før går de mye lengre her og derfor fungerer det. Sammen med gjennomførte lydeffekter og fandeninnvolsk musikk er det bare å bøye seg i støvet. Du må selvsagt like asiatiske spøkelsesfilmer og ikke ha noe i mot skvettescener som her kan virke litt overkill. Er du av denne typen kan jeg love deg et realt grøss du sent vil glemme.

Regi: Topel Lee
Skuespillere: Judy Ann Santos, Jolina Magdangal, Iza Calzado, Rhian Ramos, Desiree Del Valle, J.C. de Vera, Valerie Concepcion, Perla Bautista, Anita Linda, Ruby Rodriguez, Jackie Lou Blanco, Angelo Ilagan, Nanding Josef
Land: Filippinene

Også kjent som:
Ouija Board