Talk Talk
 Blaxploitation
 Curse Of Chucky
 Michael Mann
 Nyinnspilling Day of the dead

At Midnight I'll Take Your Soul (1964)

Coffin Joe er en kar som over alt på denne jord ønsker seg et barn. Dessverre kan ikke hans kone Lenita (Valéria Vasquez) gi han det, derfor er det bare en ting å gjøre for en kar som ikke tar nei for et svar, og myrde sin kone. Deretter er jakten på en kvinne i gang og Coffin Joe er ikke akkurat lei seg for å rydde av veien de som står i hans vei. Tvert i mot.

José Mojica Marins er mannen bak denne brasilianske milepælen av en film, som ikke bare er en av de første skrekkfilmene fra Brasil, men også banebrytende filmhistorisk generelt.

Filmhistorie
Filmen har en del grafiske scener for sin tid, spesielt med tanke på at denne ble laget like etter verdens første splatterfilm, ”Blood Feast”, så er det en liten brannfakkel hvor original film vi har med å gjøre her. Men det er ikke de grafiske scenene som var de mest kontroversielle tilbake i 1964 i Brasil, men folk beskyldte filmen for å være blasfemisk. Helt klart en større bragd å lage en kontroversiell handling enn det er å provosere folk med billige effekter. Her får vi både pose og sekk, men dette hører selvsagt til fortiden da verken handling eller goreeffekter er særlig kontroversiell etter dagens standard.

Mesterverk?
Vær obs på at selv om dette er en milepæl i filmhistorien og at Coffin Joe er det største skrekkikonet i hele Sør-Amerika, så er dette langt i fra noen mesterverk. Filmen er laget på et minimalt budsjett, på minimalt med tid og av amatører. Tiltross for dårlig skuespill, så skal man ikke bekymre seg for at skuespillerne ikke ser redde nok ut i filmen da José Mojica Marins skremte skuespillerne på ekte ved hjelp av for eksempel levende edderkopper og diverse annet. José Mojica Marins selv i rollen som Coffin Joe er slettes ikke verst da han viser en massiv innlevelse og ikke er redd for å ta den helt ut. En rolle han ble tvunget til å ta selv da han ikke klarte å få noen til å ta denne rollen. Noen av løsningene de har valgt for spesialeffekter er på kalkunnivå, selv om José Mojica Marins selv er meget fornøyd med glitteret han har limt på filmnegativene. Likevel klarer filmen å piske opp med en herlig sjarm og stemning som gjør at man klarer å se vekk fra dårlige effekter, dårlige kulisser og dårlig skuespill.

Regi: José Mojica Marins
José Mojica Marins, Magda Mei, Nivaldo Lima, Valéria Vasquez, Ilídio Martins Simões, Arildo Iruam, Genésio de Carvalho
Land: Brasil