| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Shithead Dr. Giggles

|
 |
 |
 |
 |
|
Posted: Sat Mar 06, 2010 4:47 pm Post subject: Lyd og musikkbruk i skrekkfilm |
|
| Ok, her er greia! Holder på med eksamen i dybdeemnet musikk og lyd i film og skulle gjerne hatt noen gode nettsteder som går nærmere inn på musikk og lydbruk i horrorfilm. Atmosfære og lydbruk kanskje spesielt i form av synth og lignende. Noen som har noen gode sider på lur som går i dybden på nettopp dette? |
|
 |
 |
 |
 |
|
| Back to top |
|
 |
Anthropophagous Satan

|
 |
 |
 |
 |
|
Posted: Sat Mar 06, 2010 11:41 pm Post subject: |
|
| Det er utrolig lite god info og teori på det området som jeg kjenner til. Men jeg fant noen brukbare bøker da jeg skrev bacheloren min om musikken i Argentos filmer. Bl.a. "Music and Mythmaking in Film" av Timothy Scheurer. I forhold til skrekksjangeren snakker han bl.a. om fire ulike musikktemaer som ofte brukes i skrekksjangeren i forhold til setting, main title, helten og monsteret. Anbefaler deg å sjekke ut boka, de har den på biblioteket på HiL. |
|
 |
 |
 |
 |
|
| Back to top |
|
 |
giallo Norman Bates

|
 |
 |
 |
 |
|
Posted: Wed Mar 10, 2010 8:17 am Post subject: |
|
En ting som blir gjort mye nå, og spes i filmer fra Usa er at lydeffekter og musikk ligger ekstremt mye høyere i mixen enn dialog, gjort for at man lettere skal hoppe ut av stolen under skvette-scener selvfølgelig, men ofte bare irriterende når forskjellen er så stor pluss man risikerer å sprenge både speakers og forsterker  |
|
 |
 |
 |
 |
|
| Back to top |
|
 |
|